بخش سوم جواب 2:
کتاب مقدس نشان ميدهد که خدا از ازل شامل پدر و پسر و روحالقدس بوده است و اين سه جزء ذات خدا هستند. اين موضوع را نميتوان با فورمولهاي رياضي تشريح کرد زيرا طبق قوانين رياضي هر چند يک باضافه يک باضافه يک، مساوي سه مي شود ولي در عين حال يک ضربدر يک ضربدر يک مساوي يک است. فهم و استدلال و تلاش بشري قادر به تشريح اين سّر عظيم نميباشد. اصولاً جر و بحث دربارهي ذات خدا فايدهاي ندارد. براي اينکه بتوانيم آن وجود نامحدود را کاملاً درک کنيم بايد خودمان هم نامحدود باشيم. پس لازم است با کمال احترام آنچه را که درباره ذات خدا در کتاب مقدس مکشوف شده است بپذيريم.
يکي از بهترين موارد مذکور در کتاب مقدس دربارهي تثليث و وحدت، واقعهايست که در انجيل متي فصل سوم نقل گرديده است. در اين قسمت در زمان تعميد مسيح در آغاز شروع خدمت خود مي خوانيم که روحالقدس به صورت کبوتر (که نمونه صلح و آرامش ميباشد) بر مسيح نازل ميگردد و اين صدا از آسمان شنيده ميشود: "اين است پسر عزيز من که از او خشنودم". در اعمال رسولان اشارات متعددي به روح خدا، پسر خدا و خداي پدر وجود دارد و هر يک از اين سه اقنوم در واقع خداست.
مراتب فوق روشن ميسازد که طبق مکاشفهاي که خدا در کتاب مقدس و در طبيعت و در ذات انسان انجام داده است، امکان دارد که خداي واحد شامل تثليث يعني پدر و پسر و روحالقدس باشد. اين حقيقت با وجوديکه از عقل انسان بالاتر است ولي مخالف آن نيست.
بايد اعتراف کرد که موضوع تثليث و وحدانيت خدا موضوع مشکلي است که فکر بسياري را به خود مشغول کرده است. ما که در اين مورد تجربياتي داريم شهادت ميدهيم که هر چند اين موضوع از عقل ما بالاتر است ولي تنها عقيدهاي است که هم عقل ما را قانع ميسازد و هم قلب ما را.
بنظر ما راه دست يافتن به اين سر عظيم ذات الهي اينست که انسان داراي قلبي توبه کار باشد و براي يافتن بخشش گناهان و آرامش، بسوي خداي قدوس روي آورد. شناختن واقعي خدا با قبول راهي که خدا از راه لطف براي بخشيدن انسان گناهکار فراهم ساخته امکان پذير ميباشد زيرا مطابق کتابمقدس "بوسيله مسيح اجازه داريم که در يک روح، يعني روحالقدس به حضور خداي پدر بيائيم" (افسسيان 18:2).